🔹کارکنان برجسته بیش از دستورالعملهای موردنیاز کاری در مورد کارشان شناخت دارند. آنها علت وجودی شغل خود را میدانند و این آگاهی به آنها اجازه
میدهد که راههای جدید و نوآورانه را پیشنهاد کنند تا بتوانند کارآمدتر کار کنند.
🔹کارکنان برجسته متوجه آنچه در اطراف آنها در محل کار می گذرد، هستند و یادگیری مداوم خود را در مسیر کاری خود بکار میگیرند.
🔹کارکنان برجسته روابط خوبی با افراد داخل و خارج از شرکت ایجاد می.کنند. آنها میدانند که در کدام تیمها عضو هستند و برای تقویت روابط تیم خود تلاش
میکنند تا کارها در شرایط سخت و پر تنش قرار نگیرد.
🔹کارکنان بزرگ آیندهنگر هستند و مشکلاتی که ممکن است در کارشان ایجاد شود را پیشبینی میکنند. آنها مشکلات بالقوه را پیش رو میآورند و تلاش میکنند تا
مشکلات را قبل از اینکه بتوانند آسیبی وارد کنند، حل کنند.
🔹کارکنان فوقالعاده حقیقت را در مورد موضوعات دشوار مانند حجم کار، تعادل کار و زندگی، مشتریان دشوار (یا تامین کنندگان، کارکنان همکار یا مدیران) و
دستوالعملهای ناکارآمد میگویند. آنها مسائل خود را مطرح میکنند حتی زمانی که کس دیگری جرأت اینکار را نداشته باشد.
🔹کارکنان برجسته، برنامه یا مسیر شغلی خود را در ذهن دارند. آنها تصور نمیکنند که مدیرشان باید مسیر شغلی آنها را برایشان مدیریت کنند. آنها مسیر شغلی
خود را مدیریت میکنند!
🔹کارکنان بزرگ به جای اجتناب از تعارض، با آن روبرو میشوند. هنگامی که درگیر حل و فصل تعارض میشوند، احترام دیگران را حفظ میکنند. آنها دیگران را
سرزنش نمیکنند و صرفا جهت برقراری صلح عذرخواهی میکنند.
🔹کارکنان فوق العاده زمانی که به کمک نیاز دارند، درخواست میکنند.
🔹کارکنان برجسته به مدارک تحصیلی، عنوان شغلی یا افتخاری که کسب کردهاند تکیه نمیکنند. آنها از ایدههای جدید بدون توجه به اینکه چه کسی آنرا بیان کرده
استقبال میکنند. آنها اندیشههای خود را به اشتراک میگذارند، نه خرد متعارفی را که از دیگران آموخته شدهاند. آنها خودستایی نمیکنند – این نشانهای از ترس
است!
🔹در نهایت، کارکنان عالی، مربیان و مشاوران افراد پیرامون خود هستند. آنها اغلب میشنوند: “شما خیلی سخاوتمند هستید که تخصصتان را به اشتراک
میگذارید”! آنها این نکته را قبول ندارند که دانش قدرت است. آنها میدانند که دانش زمانی که با دیگران به اشتراک گذاشته شود، قدرتمند است.
اصول حرفهای که باید در شغلتان رعایت کنید
۱) دغدغهمندی
آن کار برای شما، مسأله و دغدغه است، یعنی شما به هر علت (مأموریت شخصی خود، نیاز مالی، دغدغه علمی و امثالهم) با علاقه و خواست خود پا به عرصهی
آن کار گذاشتهاند و آمدهاید تا مسألهای را حل کرده و گرهای را بگشایید.
۲) جدیت
آن کار برای شما یک مسألهی عادی یا فرعی نیست. برای تفریح یا وقتگذرانی هم آن را برنگزیدهاید. رویکرد شما به آن شوخطبعانه و تفننی نیست بلکه در کار
مصمم و جدی هستید و آن را با نظم فراوان و وقتگذاری کافی انجام میدهید.
۳) دانش و خردمندی
بر آن حوزهی کاری اِشراف فکری دارید. میدانید در این زمینه، چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست؛ چقدر مهم است، و کجا و کی اهمیت بیشتر یا کمتری
دارد؛ و در یک کلام خلاقانه و آیندهنگرانه به ارتقای وضعیت اندیشیده و راهکارهای آن را ابداع مینمایید.
۴) تجربه فراوان
در اثر تجربه و ممارست فراوان در آن زمینه، درکی عمیق و ژرف یافته و تمامی مهارتها و توانمندیهای مورد نیاز را بهدست آوردهاید. تمامی راه و چاه موضوع را
دیده و شناختهاید، و قادرید خود را با هر محیط کاری “وفق” دهید و فرهنگ سازمانی آنجا را درک کرده و در صورت امکان ارتقا دهید.
۵) لذتبردن
از کار خود لذت میبرید. کار را صرفاً برای رفع حاجت و گذران امور و بهصورت بیمیلانه و انفعالی انجام نمیدهید. بلکه دائماً از انجام کار خود، لذت میبرید و آن را با
شوق و ذوق وافر پیمیگیرید.
۶) احترامگذاری
برای همکاران خود، مشتریان خود، کارفرمایان خود و در یک کلام سازمان خود، نهایت احترام و ادب را قائلید. احترام گذاری به دیگران برای شما واقعاً ارزشمند است،
بهویژه برای پیشکسوتان، استادان و بزرگان، ارزش و احترام مضاعفی در نظر میگیرید. احترام به شوونات محیط کار و رعایت اصول اخلاقی، رشد حرفهای شما را
تضمین میکند.
۷) یادگیری مستمر
دائماً در کار خود میآموزید و در هر مرحله و هر دفعه از انجام کار خود، سعی میکنید نکتهای را آموخته و دستخالی از این تجربه برنگردید. قطعاً نباید به هیچ
قیمتی یادگیری شما در این حوزه متوقف گردد.
۸) پشتکار
هیچگاه نومیدی بر شما مستولی نمیگردد و به راحتی از میدان بدر نمیشوید. به کار خود دلگرمی دارید و از شکست نمیهراسید. بهعلاوه همواره متعهدانه قادر
به مدیریت بحرانهای سازمانی هستید.
۹) دلسوزی و تعهد
کارهای خود را دلسوزانه و متعهدانه انجام میدهید. به کار خود و سازمانتان “تعلقخاطر” دارید و کار را از آنِ خود میدانید. جوشِ کارتان را میزنید و به هیچ وجه
بیتفاوت یا کمتوجه به آن نیستید. همواره متعهد به انجام کارتان به صورت احسن هستید.
۱۰) بهرهوری
بازده کار شما بالاست. اثر بخشی و کارآیی زیادی دارید. ازسرعت و دقت کافی برخوردارید و در کارهایتان خلاقیت و نوآوری به خرج میدهید. با هزینه کمتر،
ارزشافزودهی بیشتری (برای خود یا سازمانتان) ایجاد میکنید (و البته باید حتماً درآمد مناسب و شایستهای نیز داشته باشید). کار شما کیفیت دارد و باعث رضایت