بازدیدها: 2
👈وندی دِ لا روزا، متخصص رفتارشناس، در یکی از سخنرانیهای خود در TED ما را با سه ترفندی آشنا میکند که فروشگاههای آنلایناز آنها برای فروش بیشتر استفاده میکنند:
👈تجارت آنلاین با سرعت سرسامآوری رو به افزایش است، به گونهای که مردم جهان در سال 2023 نزدیک به 6 هزار میلیارد دلار
محصولات و خدمات مختلف را به صورت آنلاین خریداری کردند
👈به همین دلیل، فروشگاههای آنلاین به ابزار قدرتمندی برای شرکتها تبدیل شدهاند تا با کمک آنها و همچنین
بکارگیری برخی از تکنیکهای روانشناسی، ما را تشویق کنند بیشتر و بیشتر بخریم
👈در میان تکنیکهای مختلفی که فروشگاههای آنلاین استفاده میکنند، این سه تکنیک از بقیه پرکاربردتر هستند
:
1️⃣تکنیک بازیسازی (Gamification)
👈در این تکنیک، فروشگاههای آنلاین با کمک اصول بازیسازی، ما را تشویق میکنند تا زمان بیشتری
را در فروشگاهشان بگذرانیم و در نتیجه، بیشتر و بیشتر خرید کنیم
👈مثلا فروشگاهی را در نظر بگیرید که یک گردونه شانس در صفحات مختلفش کار گذاشته تا
آن را بچرخانیم و بر اساس شانسمان، درصد تخفیفی که برای خرید محصولات آن صفحه به ما تعلق میگیرد را مشخص کنیم
👈یا فروشگاه دیگری را در نظر بگیرید که به ازای تعاملهای مختلف با آن،
مثل لایک کردن محصولات یا ارائه نظر زیر آنها، به ما در باشگاه مشتریانش امتیاز میدهد و از این طریق ما را به لایک و نظر دادن معتاد میکند
2️⃣تکنیک کمیابی (Scarcity)
👈در این تکنیک، فروشگاه آنلاین تلاش میکند با نشان دادن آمارهایی مثل تعداد خریداران قبلی آن محصول،
تعداد محصول باقیمانده در انبار، زمان باقیمانده از حراج، تعداد مشتریان در صف خرید آن محصول،
تعداد مشتریان در حال بررسی آن محصول و غیره، ما را به این نتیجه برسانند که بقیه هم دنبال همان محصولی هستند
که ما هستیم، پس باید در خریدن آن عجله کنیم
👈برخی از فروشگاههای آنلاین هم از ابزارهایی مثل ثانیهشمار برای تکمیل سبد خرید استفاده میکنند
و مرتب به ما پیام میدهند که زمانمان برای تکمیل فرایند خرید در حال اتمام است و اگر این کار را انجام ندهیم،
محصولات منتخبمان به فرد دیگری فروخته میشود
3️⃣تکنیک پرداخت قسطی (Installments)
👈بسیاری از فروشگاههای اینترنتی این امکان را به ما میدهند که محصولات مدنظرمان را به صورت نقد یا اقساط بخریم
و اتفاقا فرایند خرید قسطی را آن قدر ساده میکنند که هوس کنیم قسطی بخریم و پولمان را برای موارد ضروریتر نگه داریم
👈تکنیک قسطی فروختن زمانی موثرتر واقع میشود که فروشگاه آنلاین آن را با طرحهای تعویض محصولات
قدیمی با محصولات جدید ترکیب میکند و مثلا به ما پیشنهاد میدهد یخچال قدیمیمان را به یک خیریه بدهیم و به ازای آن، یک یخچال جدید با اقساط مناسب بخریم
💢ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﺎی ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ
ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮﺽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺗﺼﻮﺭ ﻋﻤﻮﻡ, ﻓﺮﻭﺵ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ. ﻧﮑﺘﻪ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺧﺎﺻﯽ ﺍﺯ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
🔰ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﮕﺮﺵ, ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ, ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻﻱ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﻢ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
🔰ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ
ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ, ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﻱ ﻧﻮﺁﻭﺭﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ.
🔰ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻓﺮﻭﺵ
ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻧﺎﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻣﻔﯿﺪ ﺍﺳﺖ.(ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﯿﻤﻪ ﻋﻤﺮ)
🔰ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ
ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺣﺠﻢ ﻣﺤﺼﻮﻝ, ﻧﻮﺁﻭﺭﻱ ﻭ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺻﻞ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.