8 اصل ساخت برند سازی8 اصل ساخت برند سازی

بازدیدها: 4

8 اصل ساخت برند سازی

8 اصل موفقیت یک برند

👈فیلیپ کاتلر در کتاب خود به نام «مدیریت بازاریابی» که توسط آقای دکتر مهدی امیرجعفری ترجمه و به بازار ارائه شده است،

می‌نویسد:

👈بدون شک، اِسکات بِدبُری یکی از موفق‌ترین مدیران برند در سال‌های اخیر است، چون نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت‌ برندهایی مثل

نایکی و استارباکس داشته است

👈این مدیر موفق در کتاب جدید خود به نام «دنیای جدید برند» از اصول زیر به عنوان اصول اساسی مدیریت برندها نام می‌برد:

1️⃣مساله «تکیه بر آگاهی مشتری از برند» به اساس برندسازی مدرن تبدیل شده است: برندهای موفق به رابطه خود با مشتریان و مطرح بودن در محیط بازار اهمیت می‌دهند

2️⃣دانستن قبل از شروع حرکت، اصلی اساسی در مدیریت برند است: بسیاری از برندها نسبت به این موضوع‌ها که «هدف برند ما

چیست؟»، «گذشته برند ما چه بوده است؟» و «برندمان به کجا باید برسد؟» ناآگاه هستند

3️⃣در توسعه برندها همیشه به یاد قانون ظرف باشید: این که شما می‌توانید برندتان را توسعه بدهید، دلیل خوبی برای آن نیست، بلکه

باید به ظرفیت برندتان دقت کنید

4️⃣برندهای بزرگ بهترین و قوی‌ترین رابطه را با مشتریان برقرار می‌کنند: برندهای قوی به جای تمرکز بر روش‌های تولیدی و اصول فنی،

بیشتر بر احساسات و جلب اعتماد مشتریان‌شان تمرکز دارند

5️⃣همه چیز مهم است: در مدیریت برندها، هیچ چیز غیرمهمی وجود ندارد. همه چیز، حتی اتاق انتظار مشتریان نیز مهم هستند

6️⃣همه برندها نیازمند یک خانواده خوب هستند: متاسفانه تعداد زیادی از برندها در خانواده‌ای مشکل‌دار، که همان کارمندان و مدیران شرکت هستند که اعتقادی به اصول برندسازی ندارند، بزرگ می‌شوند

7️⃣کسب سود اولویت نیست: برندهای موفق و بزرگ، کارکنان، مشتریان و اصول خود را بر کسب سود مقدم می‌دانند

8️⃣ارتباط داشتن با مشتری، سادگی و نوع‌دوستی: برندهای موفق به خوبی می‌دانند که این سه مساله و نه فناوری‌های پیشرفته است که آینده برندشان را تشکیل می‌دهند



چطور ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ انتخاب کنیم؟

ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ, ﭼﻨﺪ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ:

ﺍﻟﻒ) ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺰﺍﯾﺎﯼ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﻨﺪ؛ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﯿﻎ ﺗﯿﺰ ﻭ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﻟﻄﯿﻒ ﮐﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺏ) ﻣﺎﺭﮎ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﯿﺮﺍ, ﮔﻮﯾﺎ ﻭ ﺭﺳﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻫﺎ ﺑﻤﺎﻧﺪ, ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻮﺩﺭ ﺑﺮﻑ, ﺻﺎﺑﻮﻥ ﻋﺮﻭﺱ, ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺳﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﻑ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﺭﺍ,

ﻋﺮﻭﺱ ﭘﺎﮐﯽ ﺭﺍ ﻭ ﺳﻤﻨﺪ ﺣﺮﮐﺖ ﻭ ﺳﺮﻋﺖ ﺭﺍ ﺗﺪﺍﻋﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﯾﮏ ﻧﺎﻡ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﻗﺒﺎ ﻣﺎ ﻧﯿﺰ ﺩﺭﺻﺪﺩ ﻧﺎﻡ

ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﺑﺮﻣﯽ ﺁﯾﯿﻢ.

ﭖ) ﻣﺎﺭﮎ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺫﻫﻨﯽ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺰﻩ, ﺯﻣﺰﻡ, ﺑﻬﻨﻮﺵ ﻭ ﺷﺎﺩﻧﻮﺵ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﮔﻮﺍﺭﺍﺑﻮﺩﻥ

ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺍﺳﺖ.

ﺕ) ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺗﻠﻔﻆ: ﺗﻤﺎﻡ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﺗﻠﻔﻆ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﺑﻪ

ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺟﺰﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﮔﺮﺩﺩ.

ﺙ) ﯾﺎﺩ ﻣﺎﻧﺪﻥ: ﻧﺎﻡ ﮐﺎﻻ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﻟﺰﻭﻡ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻨﻤﺎﯾﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﺧﺮﯾﺪ,

ﻧﺎﻡ ﮐﺎﻻ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ, ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺷﺮﻡ ﺍﺯ ﺧﺮﯾﺪ ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﺿﯽ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺪﺗﯽ ﻭﻗﺖ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﻩ ﺭﺍ

ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﻋﻼﺋﻤﯽ ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺁﻭﺭﻧﺪ.

ﺝ) ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺗﺒﻠﯿﻎ: ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﺎﻡ, ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺍﺳﺖ, ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺷﻔﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﮐﺘﺒﯽ.

ﻫﺮ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ, ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ

ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺍﺛﺮﺑﺨﺶ, ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻣﻌﻨﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ, ﻧﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮﯼ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺣﺎﻝ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ ﮐﻪ

 

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﺎﯾﺰﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺮ ﺭﺍ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:

۱) ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺩﺭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎ, ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ, ﭘﺎﯾﺪﺍﺭﯼ ﮐﯿﻔﯿﺖ, ﺩﻭﺍﻡ, ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ, ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺗﻌﻤﯿﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﻗﯿﻤﺖ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ.

۲) ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻤﻞ ﻭ ﺗﺤﻮﯾﻞ, ﻧﺼﺐ, ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺸﺘﺮﯼ, ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ, ﺗﻌﻤﯿﺮ.

۳) ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺩﺏ, ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ, ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ, ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ, ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻭ… ﺍﺳﺖ.

۴) ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺫﻫﻨﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﻤﺎﺩﻫﺎ, ﺭﻭﯾﺪﺍﺩﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﯿﺮﺧﻮﺍﻫﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺗﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ, ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ, ﺗﻨﻬﺎ

ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﯾﺰﯼ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻔﯿﺪ, ﺧﯿﺮﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﻭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 9 =